DevRepublic ervaring over het certificatie proces

DevRepublic is een IT-dienstverlener die software op ontwikkelcapaciteit aan biedt. Dit doen ze tweeledig. Enerzijds voor bedrijven die behoefte hebben aan IT-ontwikkelaars voor versterking van het team. Anderzijds projectmatig voor bedrijven die een wens voor een app of interne applicatie hebben. De ontwikkelcapaciteit wordt door hun eigen development center in India ingevuld.

Samen met business developer en inmiddels ook security en kwaliteitsmanager Colin Robaard blikken we terug op het behalen van de certificeringen ISO 9001 en ISO 27001en het gehele certificeringsproces.

Wat was de aanleiding om een certificering te behalen?

“Vertrouwen is heel erg belangrijk. Zeker als Nederlands bedrijf dat samenwerkt met een ontwikkelteam in India. Dan moet dat prettig, comfortabel en vertrouwelijk zijn. Ik denk, vind en zie dat een van de manieren om aan te tonen dat we een vertrouwelijk bedrijf zijn is om aan te tonen dat we een gecertificeerd bedrijf zijn. Daarnaast zien we ook direct en indirect dat de beveiliging van gegevens en informatie erg belangrijk is. We hebben ook een aantal multinationals als klant. Die vragen ons nog net niet om een certificaat te laten zien, maar daar hebben we wel audits van gekregen waar al die onderdelen in zaten. We willen voorkomen dat we klanten zouden verliezen of mislopen omdat we geen certificering hebben.”

Waarom heb je voor DigiTrust gekozen?

“We hebben natuurlijk rondgekeken en kwamen daar verschillende aanbieders tegen. Je bij sommige partijen al gelijk dat het hele grote organisaties zijn. Dat merk je ook aan het contact. Bij DigiTrust had ik wel het gevoel dat het wat beter bij ons past als type bedrijf. Hele korte lijntjes, snelle feedback en vrij nuchter. Dat merkte je gewoon.”

Hoe is het certificeringstraject ervaren?

“Goed. Het grootste gedeelte zijn we bezig geweest met de implementatie. De audit achteraf is een relatief klein onderdeel. Het hele traject hebben wij als goed ervaren. Het kost natuurlijk wel veel tijd en je moet er serieus mee aan de slag. Maar we hebben ook wel echt interne processen veranderd aan de hand van dit traject. De dingen die we tegenkwamen hebben we ook aangepast en veranderd. Dat gaat van het slot op de deur tot aan het back-up plan. Door dit hele traject zijn er echt wel veel dingen veranderd intern.”

Waar keek je tegenop en wat viel mee?

“Het was allemaal nieuw voor ons en niemand had er ervaring mee op deze manier. Echt het hele traject van A tot Z was nieuw. Als je begint met een risicobeoordeling aan de beginfase zit je wel even te zweten en denk je is dit wel goed en is dit wat er wordt bedoeld. Onze implementatiepartner gooide ons wel even in het diepe maar aan de andere kant zei die ook wel, zoals jullie het aanpakken en willen aanpakken, hoef je je zeker geen zorgen te maken. Het gaat echt wel goedkomen. Ook de audit was een beetje spannend op voorhand. Achteraf viel het wel mee.

Last minute bij de fase 2 audit werden wij ‘s ochtends gebeld door de auditor die zou komen en die zei ik ben ziek dus het gaat niet door. We zaten toen wel even te balen met zijn allen. Maar uiteindelijk werden we na een half uur gebeld door een andere auditor van DigiTrust en zei ik ga jullie audit doen. Dus het gaat gewoon door. Dat was erg prettig. Dat toont ook wel aan hoe DigiTrust in de wedstrijd zit. Ze hadden het natuurlijk ook kunnen verzetten.”

Liep er iets anders dan verwacht?

“Het liep niet anders dan verwacht. We hadden wel gezegd we in Q2 gecertificeerd wilde zijn. Dat hebben we net niet gehaald. Uiteindelijk zijn we heel erg tevreden dat het begin Q3 gelukt is. Het is een serieuze bak werk. Ook qua aantal uren. Je moet het niet onderschatten, maar dat hebben we ook niet gedaan. We hebben uiteindelijk ook gezegd als we het doen, dan doen we het ook goed. Wij vonden het belangrijk om de handschoen volledig op te pakken. De auditor was redelijk streng, maar dat hoort er ook een beetje bij. We hebben het uiteindelijk met 0 afwijking behaald en daar zijn we mega trots op. ”

Zou je DigiTrust aanbevelen aan anderen?

“Ja zeker weten. Onze ervaring is gewoon heel prettig geweest in het contact. Het maakt niet uit wie we hebben gesproken. Er was altijd meteen of heel snel een antwoord en een goede opvolging. Ook zijn ze betrouwbaar en snel en dat is heel prettig. Ook op de inhoud hebben ze ons in het traject op een aantal dingen gewezen. De kennis, betrouwbaarheid en snelheid waarin ze werken is heel prettig. Dus ik zou ik hun zeker aanbevelen ja.“

Deel dit bericht

Andere berichten