NEN 7510-certificering: zorg dat informatiebeveiliging in uw ziekenhuis op orde is

iso 27001 2023 - DigiTrust

Vandaag de dag gelden er strenge eisen rondom informatiebeveiliging en privacy. Met name in de gezondheidszorg ligt de lat hoog als het aankomt om correct omgaan met het beheren van medische gegevens. Via de NEN 7510-certificering toont u als ziekenhuis aan dat u alle persoonlijke gezondheidsinformatie op de juiste manier beveiligt.

 

Dit is de meerwaarde van de NEN 7510-certificering

NEN 7510 is de Nederlandse norm en standaard op het gebied van informatiebeveiliging in de zorg. Deze norm is in de basis hetzelfde opgezet als de ISO 27001-certificering, maar aangevuld met specifieke zorg gerelateerde maatregelen. Wanneer u als ziekenhuis gecertificeerd bent volgens NEN 7510 toont u aan dat u een goed werkend managementsysteem heeft gerelateerd aan informatiebeveiliging. Simpel gezegd, u laat zien dat u persoonlijke informatie, zoals patiëntgegevens, goed beveiligd heeft.

Als ziekenhuis laat u zien integer te zijn en vertrouwelijk met alle persoonsgebonden gegevens om te gaan. Iets waar in de maatschappij en zorgsector absoluut behoefte aan is. Zorgaanbieders dienen te voldoen aan criteria uit de NEN 7510 en NEN 7512. Gebaseerd op het Besluit Elektronische Gegevensverwerking Zorgaanbieders.

 

Goed omgaan met gevoelige gegevens

Medische dossiers en persoonlijke informatie van patiënten moeten zorgvuldig verwerkt worden. Om de privacy en veiligheid te borgen is het essentieel om dit goed in de organisatie in te bedden. Als organisatie voldoet u ook aan de wettelijke eisen. NEN 7510-certificering helpt om aan de huidige wet- en regelgeving te voldoen. Daarbij volgen de ontwikkelingen op het gebied van cybercriminaliteit elkaar in een rap tempo op. U kunt als zorgaanbieder niet achterblijven en dient uw organisatie te beveiligen.

 

Wat zijn de voordelen van NEN 7510?

Met een NEN 7510-certificering zorgt u niet alleen dat u aan alle regelgeving voldoet. De certificering levert u nog veel meer op. We benoemen het hier:

  • Betere bescherming gegevens

Zoals eerder uitgelegd: als zorgaanbieder dient u zorgvuldig met patiëntgegevens om te gaan. Het is in feite een voorwaarde, mensen vertrouwen erop dat een ziekenhuis goed omgaat met gegevens. Dankzij NEN 7510 kunt u tastbaar aantonen dat uw organisatie aan alle voorwaarden voldoet. Daarnaast helpt NEN 7510 om proactief maatregelen te nemen en daardoor datalekken te voorkomen.

  • Een hogere efficiëntie

Een groot voordeel van NEN 7510 is dat processen zo efficiënt mogelijk ingericht worden. En dat alle risico’s en bedreigingen in kaart gebracht worden. Zo kunt u systemen optimaliseren en processen verbeteren. Hierdoor maakt u als organisatie een flinke optimalisatieslag. Dat helpt u als ziekenhuis 24/7 de gewenste zorg te bieden. Hiermee bespaart u tijd en reduceert u kosten.

  • Verklein mogelijke risico’s

Risico’s kunnen er zijn in allerlei vormen, soorten en maten. Het is onmogelijk om alle risico’s volledig uit te sluiten. Maar u voorkomt financiële- en reputatieschade door NEN 7510 te implementeren. U krijgt namelijk zicht op alle risico’s en gaat actief aan de slag om deze zo veel mogelijk in te dammen. Wanneer u de certificering heeft, laat u zien dat deze risico’s geminimaliseerd zijn.

  • Verbeter uw imago

Certificering draagt altijd bij aan het vertrouwen en de mate van autoriteit van een organisatie. Mensen verwachten vandaag de dag dat een ziekenhuis zaken rondom privacy en informatiebeveiliging goed geregeld heeft. Met een NEN 7510-certificering versterkt u dus absoluut uw positie in een sterk concurrerende gezondheidszorgmarkt. Patiënten zullen zich met een gerust hart bij uw ziekenhuis melden. Ze weten immers dat alle gegevens goed geborgd worden.

  • Klaar voor de toekomst

De ontwikkelingen in de digitale wereld gaan momenteel sneller dan een bliksemschicht. En dat gaat op korte termijn niet veranderen. Berichten over datalekken sieren sinds enkele jaren regelmatig de headlines. Door daar niet op te anticiperen zou zonde zijn, want dat betekent dat u als ziekenhuis achterblijft ten opzichte van andere zorgaanbieders. Zorg dus dat u relevant blijft in deze snel veranderende digitale wereld. Met NEN 7510 toont u aan dat u inspeelt op deze nieuwe uitdagingen.

 

Wat staat er in de NEN 7510 norm?

De NEN 7510 norm is een set van richtlijnen en uitgangspunten gericht op het bepalen, instellen en handhaven van maatregelen die beheerders van persoonlijke gezondheidsinformatie (zoals ziekenhuizen) moeten treffen om de beveiliging van de informatievoorziening te maximaliseren. Deze norm wordt uitgegeven door de NEN (Stichting Koninklijk Nederlands Normalisatie Instituut) en vind je hier.

 

Hoe zit het NEN 7510-certiceringstraject in elkaar?

Als ziekenhuis of zorgaanbieder is het uw verantwoordelijkheid om te voldoen aan de NEN 7510-norm. Alle richtlijnen en maatregelen dient u in uw organisatie te implementeren, al dan niet met hulp van een adviesbureau. Wanneer u denkt dat uw organisatie voldoet aan de norm, kunt u uw organisatie laten toetsen op de NEN 7510-norm. Het certificeringstraject bestaat uit deze stappen:

  • Initiële certificering

Het doel van de initiële certificering is dat we uw organisatie toetsen volgens de eisen vanuit NEN 7510. We willen zien of het systeem werkt en functioneert. In deze beoordeling controleren we alle werkzaamheden binnen uw organisatie. Deze initiële certificering bestaat uit 2 fasen, de fase 1 audit en fase 2 audit.

  • Fase 1 audit

In deze fase beoordelen we in hoofdlijnen uw managementsysteem (ISMS). Belangrijkste punt in deze fase is het inschatten of u klaar bent voor de fase 2 audit. Tijdens fase 1 maken we ook een auditplan, waarin beschreven staat welke mensen binnen de organisatie waar verantwoordelijk voor zijn. En wie we wanneer gaan spreken in fase 2.

  • Fase 2 audit

Gedurende de fase 2 audit gaan we tot in detail in op het ISMS en alle geïmplementeerde beheersmaatregelen. Het eerder opgestelde auditplan vormt dan de leidraad en planning voor deze fase.

  • Uitreiking certificaat

Bij een positieve uitkomst heeft u als organisatie aangetoond te voldoen aan alle eisen van de NEN 7510-norm. De auditor draagt u voor ter certificatie. Wanneer ook de controle van de certificatiemanager positief is, ontvangt u het NEN 751 certificaat.

  • 1ste controle

Een NEN 7510-certificaat is doorgaans 3 jaar geldig. Gedurende deze periode voert DigiTrust jaarlijks een controle audit uit. Steekproefsgewijs controleren we verschillende elementen vanuit de norm.

  • 2de controle

Ongeveer 3 maanden voor het einde van de certificeringstermijn komt DigiTrust bij u langs voor een herbeoordeling. Deze audit is gelijk aan de audit in fase 2 en wanneer het resultaat positief is, dan wordt u certificaat verlengd. Wederom met 3 jaar.

 

Wilt u meer weten over NEN 7510-certificering?

Overweegt u om een NEN 7510 certificaat te behalen of heeft u nog vragen over de NEN 7510? Onze specialisten vertellen graag meer over de norm en het certificeringstraject. Bel ons op telefoonnummer 088-224 56 00, stuur ons een e-mail naar [email protected] of gebruik ons online contactformulier. We komen graag bij u langs voor een vrijblijvende kennismaking.

Deel dit bericht

Andere berichten

nl_NLNL