Meer over interne audits

Begrippenlijst interne audits

Adult education 3258944 1920

In de wereld van certificeringen komen een hoop specifieke woorden en begrippen voor die in het dagelijks leven niet zo gauw aan bod komen. Wat betekenen ze toch allemaal? We kunnen ons voorstellen dat het u duizelt! Daarom hebben we deze begrippenlijst samengesteld. Bij elk begrip geven we een korte toelichting.

Accreditatie

Een accreditatie is een onafhankelijke bevestiging door een bevoegde instantie over de deskundigheid, onpartijdigheid en onafhankelijkheid van een conformiteitbeoordelende instelling (CBI) – zie verderop voor uitleg CBI.

Afwijking c.q. non-conformiteit

Een auditor, medewerker of klant kan een afwijking vaststellen als niet wordt voldaan aan een eis uit de te certificeren norm. Een afwijking moet opgelost worden om tot certificering over te kunnen gaan. Er bestaan 2 niveaus van afwijkingen: een belangrijke afwijking en een minder belangrijke afwijking.

Audit

Een proces van onderzoeken om objectief bewijs te verkrijgen en het objectief beoordelen van dit bewijs om vast te stellen in hoeverre aan de eisen uit een bepaalde norm wordt voldaan.

Auditbevindingen

De resultaten volgend uit de beoordeling van het verzamelde bewijsmateriaal uit de audit, aan de hand van de auditcriteria.

Auditconclusie

Eindresultaat van een audit na overweging van de auditdoelstellingen en alle auditbevindingen.

Auditcriteria

Het geheel van beleid en procedures waaraan bewijs wordt getoetst.

Auditcyclus

Een auditcyclus betreft de geldigheidsperiode van een certificering. Een nieuwe certificering start met een initiële audit (bestaande uit 2 fasen). De 2 jaren daarop vindt een jaarlijkse controleaudit plaats en daarna volgt een hercertificering, waarin wordt bepaald of de certificering kan worden voortgezet. Wanneer dat zo is ontvouwt zich een nieuwe auditcyclus: wederom 2 jaren een controleaudit en daarna hercertificering. Et cetera.

Auditee

De organisatie waarbij de audit wordt uitgevoerd.

Auditplan

De planning van de activiteiten die worden uitgevoerd tijdens de audit.

Auditprogramma

Het geheel van audits welke zijn gepland in een vastgestelde periode om een certificering toe te kennen en te onderhouden tijdens de auditcyclus.

Auditteam

Eén of meer auditoren van Brand Compliance die de audit uitvoeren. Het auditteam kan ondersteund worden door technisch deskundigen.

Begeleider

Een persoon die door de auditee is aangewezen om het auditteam gedurende de dag te begeleiden.

Certificatie

Een certificatie is een onafhankelijke bevestiging door een conformiteitbeoordelende instelling (CBI) dat producten, managementsystemen of personen aan specifieke eisen voldoen.

Conformiteit

Het voldoen aan een (norm)eis. Conformiteitsbeoordeling is het proces waarin wordt aangetoond of er is voldaan aan de vastgestelde eisen voor een product, proces, dienst, systeem, persoon of instantie.

Conformiteitbeoordelende instelling (CBI)

Een CBI is een instantie die conformiteitsbeoordelingsactiviteiten verricht. Er zijn verschillende vormen van conformiteitsbeoordelingen, bijvoorbeeld testen, certificeren en inspecteren. Certificering is dan ook een van de vormen van conformiteitsbeoordeling.

Correctie

Handeling vanuit een vastgestelde afwijking. Middels een correctie wordt hetgeen hersteld wat (in het verleden) verkeerd is gegaan.

Corrigerende maatregel

Handeling vanuit een vastgestelde afwijking. Om herhaling van een afwijking te voorkomen dienen er zogenaamde ‘corrigerende maatregelen’ genomen te worden waarbij de vastgestelde oorzaak, welke ten grondslag ligt aan de afwijking, weg wordt genomen.

Gedocumenteerde informatie

Informatie die een organisatie moet beheren en onderhouden en het medium waarop deze informatie is vastgelegd.

(Lead) auditor

De medewerker van Brand Compliance die de audit uitvoert. De Lead Auditor is de hoofdverantwoordelijke wanneer er een team van meerdere auditoren is.

Managementsysteem

Alle onderdelen van een organisatie welke nodig zijn om een beleid en doelstellingen vast te stellen samen met de processen die nodig zijn om die doelstellingen te bereiken. Continue verbetering staat centraal binnen een managementsysteem, de zogenaamde PDCA (Plan, Do, Check, Act) cyclus.

Meting

Een vastgesteld proces (methode) om een bepaalde waarde vast te stellen.

Monitoren

Het vaststellen van de werking van een systeem, proces, dienst of activiteit.

Normatief

Dit bepaalt hoe iets zou moeten zijn met betrekking tot regels en richtlijnen, en bevat/vormt/schept een norm. Het kan als referentie dienen om af te toetsen of de regels/normen in een concreet geval worden nageleefd of opgevolgd. Het schept duidelijkheid over wat wel of niet aanvaardbaar is. Het stelt een standaard.

Objectief bewijs

Gegevens die het bestaan of de waarheid van iets onderbouwen.

Observator

Een persoon die het auditteam vergezelt, maar formeel niet als auditor optreedt. Bijvoorbeeld een auditor in opleiding die mogelijk onderdelen van de audit uitvoert onder begeleiding van de Lead Auditor.

Preventieve maatregel

Een maatregel welke wordt genomen om de oorzaak van een mogelijke toekomstige afwijking te voorkomen.

Proces

Alle activiteiten die worden ingezet of gebruikt om een beoogd resultaat te leveren.

Toepassingsgebied (Scope)

Een toepassingsgebied is een activiteit/verrichting waarvoor een organisatie gecertificeerd is of wil worden.

Technisch deskundige/ Technisch expert

Een medewerker van DigiTrust die specifieke kennis of deskundigheid aan het auditteam toevoegt, zonder daarbij de rol van auditor te vervullen.

Verificatie

Bevestiging dat aan gespecificeerde eisen is voldaan door het verschaffen van objectief bewijs.

Lees meer over

Wat is het NIS2 Kwaliteitsmerk?

Steeds meer organisaties krijgen te maken met strengere eisen rondom informatiebeveiliging. Dat komt door de NIS2-richtlijn: Europese wetgeving die inmiddels ook in Nederland is omgezet naar nationale wetgeving. Maar hoe toon je als organisatie aan dat je voldoet aan de

Lees verder »

Wat is het NIS2 Quality Mark?

De NIS2-richtlijn brengt strengere eisen op het gebied van digitale weerbaarheid. Maar hoe weet je als organisatie of een leverancier hieraan voldoet? Daarvoor is het NIS2 Quality Mark ontwikkeld: een onafhankelijke norm dat laat zien dat een organisatie klaar is

Lees verder »
nl_NLNL